shahinsalehi663

shahinsa

shahinsalehi663

shahinsa

ویژگی های یک داستان کودکانه برای خواب کودک


در این مقاله ما می خواهیم به ویژگی های بارز یک داستان کودکانه برای خواب بپردازیم. آیا می دانستید که قصه گویی نیز یک هنر است و خیلی از پدر و مادرها و معلمان از این هنر گرانبها غفلت می کنند، زیرا فکر می‌کنند که قصه‌گویی کار پیش پا افتاده و بی ارزشی است اما نمیدانند که همین قصه گویی به اضافه بر فایده ها و ارزش های تربیتی خیلی زیاد به  معلمان کمک می کند که فرهنگ جامعه ایرانی را به آیندگان نیز منتقل  کنند.

اما باید به هنر قصه گویی بپردازیم آیا میدانید یک قصه گوی خوب چه خصوصیاتی دارد؟ قصه گوی خوب نباید تمام اتفاقات را با عبارات صریح و واضح  مطرح کند بهتر است که فقط اشاره ای گذرا به آن بکند تا کودک را ترغیب به فکر کردن بکند و تخیل او را به فعالیت وادار کند و به کودک فرصتی برای فکر کردن بدهد با  این کار متوجه می‌شوید که چقدر قصه گفتن برای کودک نشاط آور خواهد بود والدین به هیچ وجه نباید قصه گفتن را مانند یک رفتار ساده بدانند.

این هنر نیاز به تمرین و تکرار دارد باید با صبر و حوصله برای فرزندتان قصه بگویید. قصه گو بهتر است قبل از اینکه داستان را برای کودک خود بخواند تمام داستان را از قبل خوانده و مرور کرده باشد. کودک به قصه توجه می‌کند و معنی مفهوم و نتیجه آن را به ذهنش می سپارد و قصه را تجزیه و تحلیل می کند پس باید در انتخاب داستان وسواس به خرج دهید.

آیا میدانید ویژگی های یک داستان کودکانه برای خواب چیست؟

1- در هر داستانی یک ماجرایی اتفاق می افتد که بعضی از نقاط آن مجهول است و می توانند حس کنجکاوی کودکان را فعال کند یک داستان خوب برای خواب باید حتماً نقاط مجهول داشته باشد.

۲- پیوستگی داستان کودکانه برای خواب بسیار مهم است این کار باعث می شود که کودک سرگرم شود و ذهن او نیز منظم شود پس قصه را به صورت پشت سر هم و پیوسته برای کودکتان بخوانید.

۳-کودک با کمک قوه تخیل خود، خودش را جایگزین کاراکتر اصلی داستان کودکانه می کند و بعد از این قضیه کودک بسیار شادمان  می شود و از شنیدن قصه لذت می برد.

۴- با خواندن داستان کودکانه خواب و بازگو کردن آن قدرت تکلم کودک افزایش می یابد و دایره لغات او نیز افزایش می‌یابد حتی با گوش دادن به داستان کودکانه برای خواب صوتی نیز قوه شنیداری او را تقویت می کند.

۵-با گوش دادن به داستان های کودکانه برای خواب کودک با مشکلات و مسائل زندگی تا حدی آشنایی پیدا می کند و مهارت اجتماعی بیشتری کسب می کند.

همیشه فاصله‌ای بین قدرت خواندن و شنیدن تا قدرت درک کردن وجود دارد با قصه این فاصله از بین می رود.

کودکانی که در دوره پیش دبستانی ، داستانهای کودکانه برای خواب گوش داده‌اند و صداها و کلمات و معنی انها را یاد گرفته اند در دوره دبستان در مدرسه با برخورد کردن با کلمات به صورت نوشتاری، آن کلمات و معنی آن ها را سریعتر یاد می گیرند چون با شکل شنیداری آن از قبل آشنا بودند


نقش کودکان دبستانی در فرایند قصه گویی

در برنامه های قصه گویی مخاطبان می توانند در قصه اعتراض کنند و یا دخالت انجام دهند و قصه گو را به خودشون نزدیک تر ببینند و به خودشان این اجازه را می دهند که وسط صحبت قصه گو صحبت کنند، و اگر سوالی با شنیدن این قصه به ذهنشان رسید را مطرح کنند، یا اگر سوالی دارند بپرسند چون ممکن است که در طی داستان جایی را متوجه نشوند.

عموما بچه ها قصه های تکراری را دوست دارند حرف‌های که برایشان جذاب باشد را دوست دارند بارها و بارها گوش کنند و اما این کار واقعاً عالی است. دوباره تکرار کردن قصه هایی که بچه ها دوست دارند مهمترین تمرین در بالا بردن قدرت بیان و تکلم بچه‌ها است کودکان حتماً از شنیدن داستان کودکانه برای خواب لذت می برند زیرا با یک دنیا ناشناخته و عجیب و غریب آشنا می شوند.


دنیای قصه ها دنیایی مخصوص کودک شما

با شنیدن این داستان در دنیای داستان بازی می کند. با قصه می خوابد، بیدار می شود و زندگی می کند.

حتی بچه های بیش فعال و بازیگوش نیز با شنیدن قصه به مرور زمان آرام تر خواهد شد. قصه ها مسائل آموزنده را یاد میگیرند و عبرت می گیرند حتی زمانی که خوابیده اند ممکن است خواب قصه ها را ببینند با یادگیری فن قصه خوانی تمام خصوصیات اخلاقی و انسانی را می‌توانید در کودکتان رشد دهید چقدر خوب است که در خانه و مدرسه برای پرورش بهتر و حتی آموزش بهتر درس ها به قصه خوانی توجه بیشتری شود و آموزش قصه گویی به معلمان در برنامه کاری آموزش پرورش قرار بگیرد در حال حاضر اگر در حال خواندن این نوشته هستید پس حتماً به عنوان یک معلم و یا والدین شما آینده بهتری را برای فرزند خود می خواهید پس باید کتاب عالی ای را برای کودک تان انتخاب کنید انتخاب کتاب برای کودکان دبستانی بسیار مسئله‌ای مهم و نیاز به تحقیق دارد برای این کار باید روحیات کودک خود را بشناسید ما در سایت وولک  تلاش کردیم که انواع و اقسام کتاب های گوناگون را جمع آوری کنیم و در اختیار شما والدین گرامی قرار دهیم


گاهی اوقات والدین از استرس و اضطراب کودکان خود صحبت می کنند قصه درمانی تاثیر شگرفی در کاهش اضطراب و بهبود عادات خواب کودکان می شود در یک تحقیق  تاثیر قصه درمانی در کودکان مبتلا به سرطان که تحت  شیمی درمانی بودند کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مبتلا به سرطان در سال ۱۳۹۴ در مرکز طبی کودکان مورد آزمایش قرار گرفتند برای هر گروه ۱۲ نفر انتخاب شد بعد از مدتی با مقایسه عادات خواب مشخص شد که متغیرهای اضطراب به صورت چشمگیری پایین آمده، قصه درمانی بسیار موثر بوده پس روانشناسان توصیه میکنند در کنار هر درمانی از درمان اثر بخش روان درمانی استفاده کنند.  به خصوص در کودکان بیمار مثلاً کودکانی که در برابر خوابیدن مقاومت می کنند، یا بیداری شبانه دارند، یا اختلالات تنفسی هنگام خواب دارند و طول مدت زمان خواب و نامناسب دارند هنگام خواب خرخر می کنند و یا راه می روند و یا کابوس های شبانه دارند و یا بیماری های جسمی دارند که خواب آنها را مختل می کند . قصه‌گویی به آرام کردن کودک کمک می کند حتی اگر مشکل جسمی داشته باشد و تحت درمان باشد.


محققان ازمایشی را که برای اثبات تاثیر داستان کودکانه برای خواب کودکان روی کودکان انجام دادند.

روی کودکان پناهنده که از پیامد روانی و اجتماعی جنگ آسیب دیده بودند و از این فنون قصه برای مشاوره با سازمان ها و ارگان ها نیز استفاده کردند و مشخص شد که داستان کودکانه برای خواب کاهش بسیار زیادی بر روی ناامیدی های بیماران روان پریش دارد.

داستان های بسیاری را مورد آزمایش قرار دادند ولی داستان های آموزشی قوی ترین اثر را داشتند حتی بر روی نوجوانان مبتلا به اوتیسم نیز قصه درمانی موجب رشد روانی و اجتماعی آنها شد روی کودکانی که مشکلات گفتاری داشتند نیز به‌طور شگرفی ارتباط کلامی آنها را افزایش داد و باعث تحریک احساسات مثبت در آنها شد حتی در تهران نیز قصه درمانی کاهش شگرفی بر اضطراب کودکان عقب مانده ذهنی داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد