shahinsalehi663

shahinsa

shahinsalehi663

shahinsa

نکات عیب یابی دوربین مداربسته

 عیب یابی دوربین مداربسته : هریک از دوربین های مداربسته طول عمر مفیدی دارند که پس از آن عملکردهای دوربین شروع به ضعیف شدن می کند و به طور کلی دوربین مداربسته قابلیت هایی را از دست می دهد و دیگر قادر نیست کارایی روز اول را داشته باشد با رخ داد چنین مشکلاتی، کاربر متوجه می شود که دوربین مداربسته دچار مشکل شده است, برخی این ایرادات و مشکلات می تواند : عدم ضبط تصاویر با کیفیت , وجود نویز و قطع و وصلی بی مورد تصویر , عدم ضبط تصویر بر روی هارد دیسک , قطع برق کلی دوربین مداربسته, عدم کارکرد دکمه های دوربین  و .. که در این مرحله عیب یابی دوربین مداربسته آغاز می گردد .

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است هر چند وقت یکبار دوربین و تجهیزات آن توسط نصاب و کسی که مهارت کافی در این زمینه را دارد بررسی و از لحاظ فنی چک شود .

عیب یابی دوربین مداربسته شامل بررسی تمام قطعات و اجزای دوربین مداربسته است که توسط تکنسین مربوطه صورت می گیرد , در مرحله عیب یابی دوربین مداربسته به منشا خرابی می پردازند و سپس کارشناس نصب با مهارتی که در این زمینه دارد، می تواند راهکارهایی کاربردی برای عیب یابی دوربین مداربسته ارائه دهد .

نکات عیب یابی دوربین مداربسته

عیب یابی دوربین مداربسته همانطور که گفته شد بایستی توسط افراد متخصص و کارشناس صورت گیرد تا به صورت دقیق منشا و دلیل ایراد پیدا شود در غیر اینصورت حتی اگر مشکل دوربین مداربسته رفع هم گردد برای مدت زمان کوتاهی است پس از آن دوباره مشکلاتی ظاهر می شود و حتی ممکن است دوربین را برای همیشه از کار بیاندازد .

ما در اینجا به ذکر برخی از نکات عیب یابی دوربین مداربسته پرداخته ایم که با توجه به آن ها می توان تا حدی خرابی دوربین مداربسته را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد :

در برخی از دوربین های مداربسته مشاهده شده است که تصاویر دوربین بی مورد قطع و وصل می شود یا حین تصویربرداری وجود نویزهایی مانع از تصویربرداری می شود , عمده دلیل این مشکل منبع تغذیه است . منبع تغذیه را چک کنید و اطمینان حاصل نمایید که عملکرد صحیحی دارد. در صورتی که مشکل رفع نشد می توانید نسبت به بررسی و تعویض محل اتصال فیش آداپتوری اقدام نمایید .

مشکل دیگری که اغلب دوربین های مداربسته با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک است , این مساله می تواند منشا و دلایل متفاوتی باشد که دوربین مداربسته از هر نظر بایستی مورد بررسی قرار بگیرد . در این موارد این امکان وجود دارد که برق هارد قطع و یا هارد خراب شده باشد که در این موارد اتصالات داخلی هارد را چک کنید و یا آن را ریبوت کنید ( راه اندازی دوباره هارد دیسک ) .

بررسی تمام تجهیزات برای عیب یابی دوربین مداربسته

در مواردی ممکن است تصاویری که دوربین مداربسته دریافت می کند بر روی نمایشگر نشان داده نشود و به عبارتی دیگر قطعی کلی تصاویر در دوربین مداربسته رخ دهد که این می تواند نشانه خرابی دستگاه DVR باشد , دستگاه دی وی آر و تمامی نمایشگر ها را بررسی کنید احتمال مشکل در این قسمت ها وجود دارد، اگر هیچ یک مشکل و خرابی نداشتند می توانید نسبت به تست آداپتور اقدام نمایید .

هر کدام از موارد بالا مشکلات و خرابی هایی بودند که امکان داشت برای یک دوربین مداربسته رخ دهد اما عیب یابی دوربین مداربسته بسیار فراتر از چند گزینه ایست که ما در بالا ذکر کردیم , هر یک از این خرابی ها ممکن است علت و منشا خاص خود را داشته باشند علی الخصوص در سیستم های مداربسته امروزی . عیب یابی دوربین مداربسته پیشرفته امروزی بسیار سخت تر است؛ چرا که هر یک از قسمت ها عملکرد پیچیده تری داشته و به این راحتی ها قابل رفع نیست .

راهکارهای عیب یابی دوربین مداربسته

با وجود تمام پیچیدگی هایی که این نوع سیستم های نظارت تصویر دارند می توان راهکارهایی مناسب برای عیب یابی دوربین مداربسته ارائه داد , این راهکارها در عین سادگی بسیار کاربردی هستند و می توانند مشکل بسیاری از دوربین های مداربسته را که دچار خرابی شده اند برطرف کنند .

اگر دوربین مداربسته توسط خود کاربر نصب شده باشد مطمئنا با قطعات و اجزای آن آشنایی دارد , هریک از اجزا را می توان مورد بررسی قرار داد و در صورت مشاهده موارد غیر عادی می توان سریعا نسبت به رفع آن اقدام کرد .

کابل ها و اتصالات دوربین مداربسته را بررسی کنید

در ابتدا برای عیب یابی دوربین مداربسته می توانید کابل ها را چک کنید , در ابتدای نصب دوربین مداربسته ممکن است کابل ها محکم نشده باشند و با گذشت زمان اتصال خود را با دوربین مداربسته قطع کنند . عمدتا پس از چک کردن کابل دوربین مداربسته مشکل حل می شود .

  • دوربین مداربسته را بروزرسانی کنید

برخی از مشکلات دوربین مداربسته ممکن است ناشی از نرم افزارها و سخت افزارهای قدیمی باشد , عیب یابی دوربین مداربسته با به روز رسانی سیستم تا حد زیادی بهبود می یابد با اتصال دوربین مداربسته به اینترنت می توانید سیستم خود را به روز رسانی نمایید اما در این مورد احتیاط کافی را به خرج دهید تا مشکل امنیتی برای سیستم پیش نیاید .

دوربین مداربسته را راه اندازی مجدد کنید

اگر هیچ یک از موارد بالا برای عیب یابی دوربین مداربسته به کار نیامد، می توانید دوربین مداربسته را ریبوت کنید , این کار باعث راه اندازی دوباره دوربین مداربسته و بازگشت آن به تنظیمات کارخانه می شود، تمامی حافظه cashe دوربین مداربسته در این روش عیب یابی پاک شده و کاربر می تواند از نو نام کاربری و رمز عبور را تعیین کند .

به یاد داشته باشید در هر مرحله ای از عیب یابی دوربین مداربسته می توانید با شرکت سازنده تماس بگیرید و از راهنمایی ها قسمت پشتیبانی مجموعه بهره مند گردید , کارشناسان و متخصصان در واحد پشتیبانی به شما کمک می کنند و راهکارهای لازم را برای عیب یابی دوربین مداربسته در اختیارتان قرار می دهند .

دلیل قطع شدن وای فای مودم ADSL چیست؟

تعمیر مودم adsl


یکی از دلایل این قطع شدن ها ، می تواند وجود نویز در خط تلفن شما باشد که البته این مشکل باعث خاموش شدن چراغ اینترنت شما می شود 


از دیگر دلایل می توان از به روز نبودن درایور مودم ADSL نام برد. برای اطمینان ، آخرین نسخه درایور مودم خود را دانلود کرده و نصب کنید. اگر باز هم مشکل وجود داشت به سراغ احتمال بعدی می رویم.

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن های مکرر چراغ وای فای مودم شما ، تغییر فرکانس مودم ADSL شماست که با توجه به تخصصی بودن موضوع پیشنهاد می شود قبل از انجام آن حتما با کارشناسان رااینه کمک هیواتک مشورت نمایید. بارها مشاهده شده است که با تغییرات بنیادی در فرکانس های روتر یا مودم شما ، مشکل به طور کامل رفع می شود.


 


مشکل خاموش و روشن شدن چراغ وای فای مودم


اگر وای فای مودم شما گاهی اوقات روشن و گاهی اوقات خاموش می شود می تواند به علت بروز مشکل در سخت افزار مودم تان باشد. پس موضوع را با یک مودم ADSL دیگر تست کنید. همچنین پیشنهاد می شود از یک آداپتور دیگر برای تست مودم خود استفاده کنید.


 


 

عدم اتصال به مودم وای فای توسط گوشی و تبلت


این مشکل زمانی رخ می دهد که چراغ وای فای مودم شما روشن است اما نمی توانید با گوشی یا تبلت خود به اینترنت مودم وصل شوید. بنابراین در اینجا مشکل معمولا از سوی مودم نیست و شما یه به دلیل اشتباه وارد کردن رمز عبور وای فای نمی توانید به آن وصل شوید و یا تنظیمات وای فای گوشی تان را دچار تغییر کرده اید. بنابراین باید مشکل را در گوش یا تبلت خود پیدا کنید. ما در مقاله ای دیگر به این موضوع به طور کامل پرداخته ایم.


۱۱ روش برای تعمیر لپ تاپ شما

تفاوتی نمی کند که شما یک انسان دائما در حال پرواز باشید , یا لپ تاپ خود را در خانه از اتاقی به اتاق دیگر ببرید , دستگاه قابل حمل شما نسبت به کامپیوتر رومیزی در معرض آسیب های خیلی بیشتری قرار می گیرد. با داشتن این نکته درذهن , سازندگان نوت بوک به گونه ای سیستم هایشان را می سازند تا در برابر هر چیزی از تکان های شدید و سخت تا پرت شدنهای گاه به گاه مقاومت کنند.

با وجود تشکیلات و سازو کارهای نسبتا قوی , لپتاپها اغلب بسرعت علائمی از فرسودگی در داخل و خارج را نشان می دهند. هر کدام از این مشکلات و معضلات ,می تواند برای شما صرف وقت و هزینه را , نه تنها در بهروری از دست رفته , بلکه در تماسهای پشتیبانی فنی و برچسب های حمل و نقل به همراه داشته باشد. خوشبختانه , دردهای مزمن و مشکلات نوت بوک شما می تواند غالبا با تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ سریع درمان شود. برای اشاره دقیق به متداولترین مشکلات , ما از دانش مقامات ارشد پشتیبانی فنی در آلینور , دل , لنووا , و توشیبا استفاده کرده ایم. و برای حمایت و پشتیبانی از تعمیر لپ تاپ شما و راه اندازی آن بوسیله کارهای جزئی , راه حلهایی را ارائه کرده ایم.

۱ .گرم شدن بیش از حد

علایم : سقوط  کامپیوتر , از کار افتادن

راه حل : دریچه های هوا را تمیز کنید , روی دریچه هوا , مواد فیلتر شده بگذارید یا BIOS را به روز رسانی کنید.

گرم شدن بیش از حد می تواند باعث شود عملکرد کامپیوتر شما از بین برود یا باعث ایجاد وقفه هایی مثل سقوط یا از کارافتادن کامپیوتر شود. هرکامپیوتری مقدارزیادی گرما تولید می کند اما لپ تاپها بخاطر اندازه کوچکشان و نبود تهویه هوا , به صورت ویژه در معرض گرم شدن زیادی هستند. گرد و غبار اضافی می تواند دریچه های هوا را مسدود کند و مانع از ورود هوای خنک برای خنک شدن سیستم پردازش مرکزی شود. شما غالبا می توانید مشکلات گرم شدن بیش از حد را با تمیز کردن دریچه های هوا با تمیز کننده صفحه کلید یا یک دستمال حل کنید.

برای پیشگیری از ایجاد گردو غبار اضافی , یک تکه پارچه دارای فیلتر را روی دریچه هوا قرار دهید. اما روی دریچه خروج هوا دستمال نگذارید ,چرا که در آنجا ,هوای داغ بسرعت از سیستم خارج می شود. اگر این دستمال کار نمی کند , شما باید BIOS سیستم تان , که سخت افزار لپ تاپ را کنترل می کند  را به روز رسانی کنید . بیشتر سازندگان لپ تاپ فایل های نصبی پیشنهاد می کنند که به صورت خودکار فایل BIOS , که اغلب مدیریت گرما را مشخص می کند ,را به روز رسانی می کند . حتما اطمینان حاصل کنید که نت بوک شما بهنگام به روز رسانی شدن BIOS ,  به منبع تامین نیرو متصل است.

 راهنمای برای تعمیر لپ تاپ

۲ .هارد دیسک کند

علایم : زمانهای زیادی برای بارگذاری برنامه ها لازم است , و انتقال فایل بکندی صورت می گیرد.

راه حل : دیفرگ کردن دیسک

اطلاعات سازماندهی نشده روی هارد شما می تواند عملکرد را ضعیف کند چون کامپیوتر برای انتخاب کردن از میان قطعه های داده و بخشهای بد روی یک درایو به زمان بیشتری نیاز دارد . این مشکل به آسانی با ابزار توکار ویندوز که Disk Defragmenter نامیده می شوند قابل حل است. شما می توانید از طریق منوی برنامه ها در پوشه ابزار سیستم ها یا موارد قابل دسترسی به این برنامه دسترسی پیدا کنید.بسادگی روی کلید آنالیز کلیک کنید تا ببینید که آیا درایو دیسک شما نیازمند دیفرگ کردن هست یا نه . و سپس برای شروع کردن روی دیفرگ کردن کلیک کنید.

گزینه های دیگرشامل free Power Defragmenter و Diskeeper 2007 می شود که ویژگیهای بیشتری مثل اتوماسیون کامل , دیفرگ کردن زمان واقعی و فناوری InvisiTasking را نیز ارائه می کنند که به Diskeeper امکان می دهد تا بدون تخلیه منابع در پس زمینه اجرا شود .

۳ .باتری شارژ نگه نمی دارد .

علایم : نوت بوک شما وقتی به برق متصل نیست , تنها چند دقیقه کار می کند.

راه حل : تعویض باتری

باتریهای لیتیومی در طول مدت عمرشان توانایی نگهداری شارژ را از دست می دهند. بعد از چند سال , برخی باتریها تنها در کسری از زمان کار ارزیابی شده , شارژ خواهند داشت. تعویض باتری نسبتا ساده است و اغلب از از پشت یا پایین لپ تاپ برداشته می شود.

در هر حال , بسیاری از خرده فروشی ها برای یک باتری جدید , چند صد دلار هزینه می کنند. سایتهایی مثل باتری  دات کام در تخفیف باتری های لپ تاپ متخصص است و باعث می شود با پس انداز هزینه باتری جدید برای لپ تاپ خود بگیرید. برای مثال , باتری لیتیومی D620 دل , ۱۳۹ دلار در وب سایت دل و ۸۳٫۹۹ دلار در وب سایت باتری دات کام قیمت دارد . ( علاوه بر این , این شرکت یک ضمانت دو ساله و یک تضمین عودت پول ۴۵ روزه را در همه سفارشات باتری لپ تاپ ارائه می کند. )

۴ .نیاز به حافظه بیشتر

علایم : بهنگام استفاده از چندین نرم افزار , یا نصب عملکرد کند می شود و زمان راه اندازی زیاد است.

راه حل : رم (RAM) خود را به روز رسانی کنید و یک درایو USB فعال سازی شده توسط ReadyBoost را امتحان کنید.

اگر مدت زمان زیادی , زمان لازم است تا لپ تاپ شما راه اندازی شود , شما باید برنامه های آغاز به کار کامپیوتر خود را بررسی کنید. برای انجام این کار , نشانه گر را روی ایکون ها در نوار وظایف  در گوشه سمت راست صفحه قرار دهید . اگر شما بندرت از هر یک از این برنامه ها استفاده می کنید , راست کلیک کرده و آنها را غیر فعال کنید. برای اینکه کنترل داشته باشید که وقتی شما راه اندازی می کنید , کدام برنامه ها بارگذاری می شوند , System Suite 7 Professional که شامل ۶۰ ابزار قدرتمند , یک مدیر اغاز به کار و یک بهینه ساز می شود را دانلود کنید.

اگر نیاز داری که یک تراشه حافظه جدید بخرید , کینگ استون و کروشیال ابزاری را در وب سایت هایشان ارائه می کنند که تعیین می کند که کدام محصولات با نوت بوک شما سازگار است. همچنین می توانید به www.4allmemory.com مراجعه کنید. کاربران ویستا می توانند از ابزار تشخیص حافظه جدید در Windows Vista استفاده کنند , تنها در نوار جستجو کلمه " حافظه " را تایپ کنید , و در صورت لزوم ,  OS حافظه فیزیکی شما را برای مشکلات و تعویض موارد توصیه شده اسکن خواهد کرد.

ممکن است کاربران ویستا درایو USB فعال سازی شده توسط ReadyBoost را از مواردی مثل Corsair, Kingston, Lexar, or SanDisk اتخاذ کنند.

این دستگاه ها می توانند با استفاده از فضای آزاد در درایو USB به عنوان مخزن موقتی حافظه ,زمانهای آغاز به کار برخی برنامه ها را بهبود بخشند.

۵ .خرابی هارد دیسک برای تعمیر لپ تاپ

علایم : صداهای بلند کلیک کردن در هر زمان که کامپیوتر به داده هایی از هارد درایو دسترسی پیدا می کند.

راه حل : مکانهای پشتیبانی آنلاین , تعویض هارد دیسک

بدیهی است , بهترین دفاع علیه خرابی هارد دیسک , راه حل پشتیبانی خوب است. این روزها , بسیاری از گزینه ها وجود دارند , اما از میان راه حلهای نرم افزاری , ما بخاطر استفاده آسان , Norton Save & Restore 2.0 را دوست داریم. اگر شما بخواهید به صورت آنلاین از داده هایتان پشتیبانی کنید , وارد موزی .دات کام (Mozy.com ) شوید که به صورت خودکار از سیستم شما پشتیبانی می کند و تغییرات در پس زمینه را بدون تنش منابع سیستم تغییر می دهد.

حتی اگر شما وارد مسیر آنلاین شوید , خرابی هارد دیسک باعث افت نوت بوک شما می شود. خوشبختانه , تعدادی از ابزارها می توانند درایو شما را برای وجود مشکلات تست کنند. مثلا هیتاچی در بخش پشتیبانی وب سایتش برخی از این ابزارها را ارائه می کند. اگر تعویض هارد درایو لازم باشد , تا هر چه از داده ها را که می توانید پشتیبانی کنید ( بک آپ بگیرید ) و سپس هارد درایو را خاموش کنید. شما می توانید برای شیوه تعویض از راه حلهای گام به گام دربیشتر سایتهای پشتیبانی تولید کنندگان استفاده کنید. برای مثال لنووا راهی طولانی را می پیماید و ویدئوهایی را ارائه می کند که فرآیند تعویض را نشان می دهند , در آدرس www.lenovo.com , کلمه " فیلم تعویض " یا " replacement movie " را تایپ کنید تا این فیلم را بررسی کنید.

اگر شما بخواهید داده ها را در یک درایو قدیمی نگه دارید , و بدون هیچ رنجی یک درایو جدید را انتخاب کنید , ما ابزار Bundle   EZ Upgrade Universal & Hard Drive Upgrade را توصیه می کنیم.این ابزار در ۴۰ , ۸۰ , ۱۰۰ و ۱۲۰ گیگابایت موجود است و قیمت آن از ۱۰۹ تا ۱۴۹ دلار می باشد , این کیت شما را قادر می سازد تا در سه مرحله درایو خود را ارتقا دهید. این بسته شامل نرم افزار جمع بندی و پشتیبانی می باشد و به شما امکان می دهد تا برای اهداف پشتیبانی از درایو قدیمی تان استفاده کنید – و فرض کنید که این درایو هنوز کار می کند.

۶ .صفحه کلید خراب 

علایم : کلیدهای مفقود یا شل شده

راه حل : تعویض کلیدها

در هر لپ تاپی , صفحه کلیدها, خواه با تایپ کردن یا پاشیدن قهوه روی آنها ,درهجمه استفاده غلط قرار می گیرند. در نتیجه ,اغلب دکمه ها از جایشان درآمده یا تکه تکه می شوند. خوشبختانه , سازندگان لپ تاپ , راهنمایی های سریع و آنلاینی را برای تعویض صفحه کلید در صفحات حمایتیشان فراهم می کنند , در نوار جستجو کلمه " تعویض صفحه کلید " را تایپ کنید یا بخش اطلاعات سازنده را بررسی کنید.

برای مثال , مجموعه داده اسناد " Ask Iris " توشیبا , رهنمودهای تعویض سخت افزار را ارائه می کند. برای عوض کردن صفحه کلید قدیمی , نوعا شما باید فقط برخی اتصالات را از کلیدهای لپ تاپ بردارید و با یک کلید یا مکانیسم ضربه گیر, که صفحه کلید را در قالب خودش مطمئن و ایمن می سازد , قفل صفحه کلید را باز کنید , معمولا تعویض صفحه کلید ضمانت نامه دارد یا می توانید ان را به قیمت نسبتا ارزانی خریداری کنید. برای مثال شرکت دل , صفحه کلید را به قیمت ۱۵ تا ۲۵ دلار می فروشد. همچنین این شرکت محافظان پلاستیکی صفحه کلید را به قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلار در وب سایتش به فروش می رساند. و این سایت CompuCover محافظان صفحه کلید را برای انواعی از لپ تاپهای دیگر ارائه می کند.

نکات شگفت انگیز درباره پرینترها

تعمیر پرینترها پس از اختراع، با شتاب خیلی چشم گیری به عنوان یکی از تجهیزات ضروری در چرخه های عملیاتی شرکت های بزرگ و کوچک محسوب شدند.

حتی دسته ای از این محصولات، ابزارهایی کارآمد در خانه ها شده و از اهدافی به مانند چاپ لیست مایحتاج خانگی، پروژه های هنری و پروژه های تحقیقاتی مدارس و خیلی مواردی دیگر پشتیبانی کرده اند.

به هر حال پرینترها به منظور بازدهی بیشتر و آسانی روند کاری تولید و ساخته می شوند و این دو ویژگی، عمده دلایلی هستند که کاربران را تشویق به خرید این دست از محصولات کرده اند.

در این مقاله سعی کرده ایم به نکات شگفت انگیز درباره پرینترها پرداخته و شما را با جنبه سرگرمی این سری از محصولات بیشتر آشنا کنیم.

نکات شگفت انگیز درباره پرینترها

داغ شدن ۲۰۵ درجه سلسیوسی رول پرس ها

از نکات شگفت انگیز درباره پرینترها می توان به میزان حرارت عجیب و غریب این دستگاه اشاره داشت.

کارتریج های پرینترهای لیزری دارای پودر تونری هستند که ساخته شده از ذرات پلاستیک هستند. برخلاف جوهر، تونرها توسط هدر بروی کاغذ اسپری نمی شوند؛ بلکه بر اساس تغییر شارژ الکتریکی درام، از کارتریج بروی کاغذ انتقال می یابند. هنگامی که تونر به کاغذ انتقال می یابد با کمک رول پرس های داغ به صفحه چسبیده و ذوب می شوند.

نکته شگفت انگیز آنجا است که یک غلطک برای ذوب تونر به دمای ۲۰۵ درجه سلسیوس می رسد که این درجه حرارت بسیار بالا می باشد.

ساخت هر کارتریج با چهار لیتر نفت

از دیگر نکات شگفت انگیز درباره پرینترها می توان به نحوه ساخت و تولید آنها با نفت اشاره داشت. شگفت انگیز است بدانید که هر کارتریجی که تولید می شود به میزان چهار لیتر نفت مصرف می کند. به عبارتی ساده تر به هنگامی که شما از یک کارتریج استفاده می کنید به منزله آن است که چهار لیتر نفت مصرف کرده اید.

به همین دلیل است که محافظان محیط زیست همواره توصیه میکنند تا از کارتریج های سازگار با محیط زیست استفاده شود.

شش نکته که باید هنگام قصه گویی برای کودکان رعایت کنید

مهسا علی میرزایی

همان‌قدر که قصه گویی برای کودکان مهم است، اجرای درست آن نیز اهمیت دارد. شش نکته‌ای که در ادامه بیان می‌شود به شما کمک می‌کند تکنیک‌ها قصه گویی را به‌خوبی درک کنید و قصه گوی بهتری شوید.

به این نکته‌ها هنگام قصه گویی برای کودکان توجه کنید

۱. میزان طولانی بودن داستان

داستان نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی. یک داستان خیلی کوتاه شاید نتواند پیام را به‌درستی منتقل کند و یک داستان بلند هم شاید برای کودکان خسته‌کننده شود و جذابیتش را از دست بدهد؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن و شرایط مخاطب در مورد میزان طولانی بودن داستان تصمیم بگیرید.

۲. شرایط مناسب

هنگام قصه گویی برای کودکان یک مکان و فضای راحت انتخاب کنید. یک فضای مناسب حس و حال خوب را ایجاد می‌کند.

۳. مقدمه مناسب

اگر می‌خواهید قصه‌ای بگویید، درباره جایی که داستان را از آن شنیده‌اید و کسی که آن را برایتان تعریف کرده است یا مکانی که قصه در آن رخ داده، صحبت کنید. برای کودک بگویید این داستان چه کمکی در زندگی‌تان کرده است و فکر می‌کنید چه فایده‌ای برای او داشته باشد. تلاش کنید از همان ابتدا احساس اشتیاق و علاقه‌مندی را در کودک بیدار کنید.

قصه گویی برای کودکان

۴. حالت‌های چهره متناسب با داستان

هنگامی‌که مشغول قصه کودکانه برای کودکان هستید، از حرکت‌های دست و حالت‌های چهره خود کمک بگیرید و تلاش کنید این حرکت‌ها متناسب با قصه باشد. حتی می‌توانید صداهای گوناگون دربیاورید یا از کودک بخواهید این کار را انجام دهد تا داستان جذاب‌تر شود.

۵. بلند و شمرده

با صدای بلند و رسا اما درعین‌حال شمرده و آهسته قصه گویی کنید. صدایتان باید بتواند احساسات مختلف داستان را برای کودکان بیان کند. تن و لحن صدای خود را هنگام قصه گویی تغییر دهید و هر کجا لازم است درنگ کنید.

۶. مشارکت دادن کودک

تلاش کنید با استفاده از جمله‌ها مختلف و مطرح کردن پرسش‌هایی مانند: «تو می‌دانی؟» او را هم در جریان قصه گویی شرکت دهید. شما می‌توانید درباره پیام داستان هم از کودک سؤال بپرسید و به این روش او را در فعالیت شریک کنید.